منتدى اهل الحق
نشكركم على زيارة منتداكم ونامل ان ينال اعجابكم ونشرف بانضمامكم الينا ونرجو منكم المساهمه والمشاركه

منتدى اهل الحق

دعوي ثقافي سياسي
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
اخواني اشكركم على ثقتكم الغاليه في منتداكم وارحب بكم واتمنى ان ينال المنتدى اعجابكم وأمل منكم المشاركه الجاده والبناءه كما نرحب بكل اقتراحاتكم وارائكم لرفع مستوى هذا المنتدى ونرجو ان يعم النفع عن طريق مساهماتكم المثمره ونسأل الله تعالى ان ينفع بها كل مسلم وان يثقل بها ميزانكم يوم لا ينفع مال ولا بنون / مع تحياتنا نحن اسرة منتدى اهل الحق

شاطر | 
 

 ثقافة الهزيمة .. يوميات البقرة الضاحكة‏ 2

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sayed younes
المشرفون
avatar

المساهمات : 43
تاريخ التسجيل : 17/04/2013

مُساهمةموضوع: ثقافة الهزيمة .. يوميات البقرة الضاحكة‏ 2    الثلاثاء مايو 07, 2013 1:01 pm

ثقافة الهزيمة .. يوميات البقرة الضاحكة‏

وبدأت الجلسة و فى داخل قفص الأتهام لم يجلس علاء إلى جوار والده كالعادة بل ظل واقفا لأنه كان يعلم أن القاضى سينهى الجلسة بسرعة لأنها كانت مخصصة لسماع أقوال المشير الذى لن يحضر كما قال والده. و قال المستشار أحمد رفعت : ورد إلى المحكمة خطاب من اللواء عادل مرسى رئيس هيئة القضاء العسكرى و نصه كالآتى " نظرا للأحداث التى تمر بها البلاد، يعتذر كل من المشير محمد حسين طنطاوى قائد المجلس الأعلى للقوات المسلحة و الفريق سامى عنان رئيس أركان القوات المسلحة عن عدم حضور جلستى اليوم و باكر للأستماع إلى شهادتيهما " ثم رفعت الجلسة وعاد المتهمون إلى الأستراحة، و بادر حبيب العادلى بالقول : تمام يا ريس، زى ما سيادتك قلت بالظبط.

فى صباح 13 سبتمبر 2011 ، و هو اليوم الذى كان مخصصا للأستماع إلى شهادة اللواء عمر سليمان نائب رئيس الجمهورية و رئيس جهاز المخابرات العامة السابق ( 1936 -2012)، وصل مبارك إلى الأستراحة الملحقة بقاعة المحكمة ليجد فى أنتظاره نجليه علاء و جمال و حبيب العادلى و مساعديه الستة.
العادلى : متعرفش عمر بيه سليمان هيقول إيه النهارده يا ريس؟
مبارك : هيقول نفس الكلام اللى قاله فى النيابة.
العادلى : يعنى سيادتك مالى إيدك منه؟
مبارك : لأ عمر جدع و عارف كويس هو بيقول إيه.
عدلى فايد : بس إوعى يا ريس يطلعك إنت من الموضوع و إحنا اللى نشيل القضية لوحدنا فى الأخر.
عند ذلك، تغيرت ملامح مبارك اللا مبالية إلى غضب شديد، و قال لعدلى فايد : عيب أوى تقول كلام زى ده.
عدلى فايد : أنا أسف يا ريس، مش قصدى، بس أنا قلقان جدا و كنت عاوز أطمن.
مبارك : لا إطمن و ما تقلقش، عمر هيقول الحقيقة و مش هيورطنا فى أى حاجة.

حاول حبيب العادلى كسر أجواء التوتر موجها سؤاله إلى علاء و جمال : هو الفطار إيه النهاردة ولا زى كل يوم هانفطر بيض و جبنة؟
علاء "ضاحكا" : فعلا يا حبيب بيه .. زى كل يوم.
أسامة المراسى : ربنا يسهل بس و كلنا نخرج بالسلامة وليكم عندى عزومة جامدة جدا فى العزبة بتاعتى و هاعمل لكم كل اللى نفسكم فيه.
حبيب العادلى : يا مسهل ربنا يوفق عمر بيه النهاردة عشان خاطر العزومة هههههه.

بدأت الجلسة و أستغرقت شهادة اللواء عمر سليمان حوالى 3 ساعات. كان ملخص شهادة عمر سليمان أنه نفى كل التهم الموجهة إلى مبارك و حبيب العادلى و مساعديه، و قال إن هناك عناصر أجنبية من حركة حماس و كتائب عزالدين القسام و حزب الله تم رصدهم من قبل جهاز المخابرات العامة دخلوا مصر قبل الثورة مباشرة بمساعدة البدو و بالتنسيق مع جماعة الإخوان المسلمين فى مصر، و أكد أن هذه العناصر هى التى أقتحمت السجون لتهريب رجالهم ثم توجهوا إلى ميدان التحرير و قتلوا الثوار و سرقوا سيارات السفارة الأمريكية ليدهسوا الناس فى الشوارع حتى يثيروا الشعب ضد نظام مبارك.

وثار المدعون بالحق المدنى ضد عمر سليمان و وجهوا إليه الشتائم و الأتهامات بخيانة دم الشهداء. و أثناء الأستراحة كانت السعادة و الفرح الشديدان يسيطران على جميع المتهمين إزاء شهادة عمر سليمان . و قال حبيب العادلى موجها كلامه لمبارك : صدقت يا ريس ، عمر سليمان طلع رجل تمام .. شوية المرتزقة بتوع الحق المدنى دول عالم (.............) فعلا ، يعنى إن ما قالش كلام على مزاجهم يزعقوا و يشتموا كده، كل ده علشان قال الحقيقة؟
مبارك : أصلهم خايفين على الفلوس اللى هيكسبوها من القضية.

فى أثناء ذلك، كان جمال منهمكا فى كتابة ورقة بخط يده ليقرأها والده أثناء المحكمة مكتوب فيها " طبقا لقواعد و نصوص الدستور، فإنه ليس من حق رئيس الجمهورية أو غيره أن يتخذ قرارا بأطلاق النار على المتظاهرين السلميين". و عند نهاية شهادة اللواء عمر سليمان، قرأ مبارك ما جاء فى الورقة التى كتبها له جمال.


وزير الداخلية الأسبق منصور العيسوى : شاهد ما شافش حاجة

فى اليوم التالى 14 سبتمبر 2011 كانت شهادة منصور العيسوى وزير الداخلية وقتها. و فى الأستراحة و قبل بداية الجلسة قال حبيب العادلى : أنا معرفش منصور بيه شخصيا و ماشتغلتش معاه، مش عارف هو هيقول إيه أصلا، ده جه بعد الأحداث بكتير قوى. و كان ما توقعه العادلى صحيحا، إذ جاء معظم إجاباته عن أسئلة المحكمة و النيابة بأنه "ما يعرفش و ماكانش موجود ساعة ماحصل كده " و بعد أنتهاء شهادته دخل المتهمون الأستراحة سعداء.
مبارك : ده راجل عجوز أوى إزاى يقدر يمسك وزارة الداخلية فى المرحلة الحساسة دى.
العادلى : أيوه يا أفندم ده كمان كان سايب الوزارة بقاله فوق العشرين سنة.
أبدى مبارك دهشته برفع حاجبيه

و فى اليوم التالى كانت شهادة محمود وجدى وزير الداخلية الأسبق و أستغرقت حوالى 3 ساعات، و لم تختلف إجاباته عن شهادة عمر سليمان، لكنها كانت أكثر حسما فى مصلحة المتهمين، بل إنه زاد على ذلك بتقديمه للمحكمة وثيقة من الخارجية المصرية، عبارة عن خطاب مرسل من قنصلية مصر فى فلسطين، مكتوب فيه أنه أثناء ثورة يناير شوهدت فى قطاع غزة عربات أمن مركزى و مدرعات تخص الشرطة المصرية، وقال " كيف وصلت هذه العربات إلى هناك، هذا دليل على المؤامرة التى قامت بها حركة حماس ضد نظام مبارك".
و بعد أنتهاء جلسة الأستماع إلى محمود وجدى، كان المتهمون فى غاية السعادة، وقال حبيب العادلى موجها كلامه إلى أسامة المراسى ضاحكا : لو شفت محمود وجدى بره، إبقى قل له إن حبيب بيه بيقول لك إنه نسيلك كل بلاويك القديمة و جاء اليوم المرتقب 22 سبتمبر 2011 ، المخصص لسماع شهادة المشير محمد حسين طنطاوى، و بدأت الجلسة و كان جميع المتهمين بما فيهم مبارك هادئين جدا، تابعت المحكمة توجيه أسئلتها إلى المشير و منع القاضى النيابة من توجيه كثير من الأسئلة إليه مبررا ذلك بأن هذه الأسئلة تخرج عن موضوع الشهادة.
و لم تختلف شهادة المشير فى مجملها عن شهادة عمر سليمان، و فى أخرها قال المشير "إحنا لم تصدر لنا أوامر بإطلاق النار على المتظاهرين " ، و عند ذلك ثار المدعون بالحق المدنى على المشير و صرخوا قائلين "حسبنا الله و نعم الوكيل فيك ، دم الشهداء فى رقبتك" فسارع المستشار أحمد رفعت إلى أنهاء الجلسة التى أستغرقت 45 دقيقة تقريبا

داخل الأستراحة، قال حبيب العادلى : هو الراجل عشان بيقول الحقيقة يقوموا يهاجموه كده، دول عالم (...........) كلهم و لازم يتربوا.
مبارك : أنا قلت قبل كده كذا مرة، لا أنا و لا المشير و لا أى مخلوق يقدر يعطى أوامر بأطلاق النار على المتظاهرين، و ده حسب القانون و الدستور إلا فى حالات معينة بيحددها القانون برضه.

حددت المحكمة أيام 3 و 4 و 5 يناير 2012 لمرافعة النيابة فى قضية محاكمة مبارك و نجليه و حسين سالم رجل الأعمال الهارب و حبيب العادلى و مساعديه الستة. بدأت الجلسة و أنطلقت النيابة فى مرافعتها فى قضايا قتل المتظاهرين و الفساد المالى و تصدير الغاز، و بعد أنتهاء الجلسة دخل المتهمون الأستراحة. و بدأ مبارك حديثا مطولا معقبا على كلام النيابة، و فيما يخص قطعة الذهب التى أهداها له سامح فهمى وزير البترول السابق و التى يقدر وزنها بحوالى 5.5 كيلو، قال مبارك : أنا مكنتش واخد بالى من حتة الدهب دى خالص، دى حتة قد كده ( يشير بيده أشارة تدل على صغر حجمها ) كانت محطوطة جانب السلم !!! و لا كان ليها قيمة خالص.

و فى اليوم الأخير لمرافعة النيابة الذى طالبت فيه بتطبيق أقصى عقوبة على مبارك، وهى الإعدام شنقا، بدا الرئيس المخلوع غير متأثر على الأطلاق. و فى يوم 9 يناير 2012 وصل مبارك إلى الأستراحة الملحقة بقاعة المحكمة، و كالعادة كان فى أستقباله جمال و علاء و حبيب العادلى و مساعدوه.
ووجه مبارك حديثه إلى العادلى قائلا : شفت الناس بتوع الأتحاد الأوروبى و روسيا قالوا إيه عن موضوع الإعدام، موقفهم كان كويس جدا مش زى الأمريكان الأندال اللى ما فتحوش بقهم بكلمة واحدة.
العادلى : أيوه يا ريس موقفهم كان كويس فعلا.
جمال : بس يا ريس النيابة قالت أقصى عقوبة بس و ماقالتش إعدام.
مبارك : يعنى النيابة ماقلتش إعدام؟
جمال : لايا ريس ماقالتش إعدام، قالت تطبيق أقصى عقوبة بس.

جهازا أمنيا سياديا أستخدم 165 ألف بلطجى لقتل المتظاهرين

وبدأت الجلسة و فى مرافعته قال سامح عاشور نقيب المحامين أن 1600 ضابط و مجند تسلموا أسلحة آلية من قطاع الأمن المركزى بالدراسة و قطاع أبو بكر الصديق و غيرهما، مما يكشف أن هناك تعليمات مسبقة لقتل المتظاهرين. و أكد أمير سالم المحامى أن جهازا أمنيا سياديا أستخدم 165 ألف بلطجى بالأشتراك مع أمن الدولة لقتل المتظاهرين.

و فى اليوم التالى ، كانت جلسة أنتهت بمرافعة مستشار من هيئة قضايا الدولة الذى طالب المتهمين بتعويض قدره مليار جنيه. وفى الأستراحة حاول حبيب العادلى مداعبة مبارك حتى يخرجه من حالة الملل المسيطر عليه، قائلا : شفت الراجل الغلبان بتاع هيئة قضايا الدولة يا ريس؟ بيطالبنا بتعويض مليار جنيه، إبقى خلى جمال يدفعهم بقى يا ريس ههههههه.
مبارك "مبتسما " : يعنى هو جمال أغنى منك يا حبيب؟ فضحك حبيب العادلى بصوت عال.

لم تهدأ يوما حركة الزائرين لحسنى مبارك الرئيس السابق داخل محبسه فى المركز الطبى العالمى، و كان اللافت للأنتباه أن معنوياته كانت ترتفع بشدة بعد تلك الزيارات، و إضافة إلى قائمة الشخصيات العربية البارزة الأمير صباح الأحمد الصباح أمير الكويت، السلطان قابوس سلطان عمان، الأمير محمد بن راشد آل مكتوم حاكم دبى، الأمير نايف بن عبد العزيز ولى عهد السعودية، العديد من و سفراء الدول العربية لدى القاهرة و منهم سفراء الكويت و الأمارات و السعودية و البحرين ، ضمت قائمة الزوار المصريين : اللواء عمر سليمان مدير المخابرات المصرية الأسبق، د.فاروق حسنى وزير الثقافة الأسبق، كاتب صحفى بارز و إعلامى معروف و عدد من الفنانين و الفنانات الذين أعلنوا تعاطفهم مع الرئيس المخلوع، فضلا عن عدد من الشخصيات العامة التى زارته سرا خاصة فى الشهور الأولى لإقامته، كما قام بزيارته عدد من رجال الدين.

و فى جلسة 24 يناير 2012 و هى الجلسة التى تلت أنعقاد أولى جلسات البرلمان برئاسة الكتاتنى، تحدث حبيب العادلى موجها كلامه إلى مبارك و ابنيه ضاحكا : إمبارح يا ريس و إحنا بنتفرج على التليفزيون أنا و الدكتور فتحى سرور، لما شفت الكتاتنى و هو قاعد مكان الدكتور فتحى فى مجلس الشعب، ضحكت أوى و قلت للدكتور فتحى : مالك يا دكتور فتحى تخنت كده و اسمريت وبقى شكلك وحش.

وضحك كل من فى الغرفة بمن فيهم مبارك، الذى تحدث موجها كلامه إلى العادلى و مساعديه، قائلا : اللى حصل فى الأنتخابات دى مهزلة، أنا ما كنتش أصدق عمرى إن الإخوان يقدروا يكتسحوا الأنتخابات دى كده.
العادلى : بس يا ريس الإخوان معروف أنهم على أتصال جامد بأمريكا.
مبارك : أمريكا بتكلم كل الناس و مش معنى أنها بتكلمهم، إنها معاهم، الأمريكان مش عايزين غير مصلحتهم و خلاص حتى لو كانت مع الشيطان نفسه.
العادلى : بس على العموم يا ريس أنتخابات مجلس الشعب فى 2010 كان ليها دور كبير فى اللى حصل، التزوير كان واضح فيها جدا بطريقة هيجت الناس ضدنا، ده حتى حسن كلمنى - و هو يشير إلى حسن عبدالرحمن رئيس جهاز أمن الدولة ـ و قال لى ساعة الأنتخابات " يا فندم عملية التزوير بقت مكشوفة أوى و الجرايد فضحتها و الرأى العام بقى غضبان جدا من اللى حصل".
حسن عبدالرحمن موجها كلامه إلى مبارك : أنا قلت لحبيب بيه ياريت نفوت من 70 ل 80 كرسى للإخوان عشان الشارع يهدى و الإخوان يقدروا يهدوا الشارع لو كنا عملنا كده.
مبارك موجها كلامه إلى جمال : ما هو البركة فى صاحبك المعتوه اللى أسمه أحمد عز ده، هو السبب فى فضيحة الأنتخابات اللى فاتت، لأنه أنسان غبى و أنت طبعا سمعت كلامه، و أنا غلطان إنى وثقت فيكم إنتم الاتنين، كنت فالح بس كل ما أسالك إيه أخبار الأنتخابات تقول لى كل شئ تمام، ماتقلقش يا ريس أنا و أحمد عز منسقين كل الخطوات مع بعض، ياريتنى سمعت كلام صفوت و زكريا ولم يعلق جمال مبارك على كلام والده، بل أكتفى بالصمت و النظر إلى الأرض، و إن بدت على وجهه علامات الحسرة

وفى جلسة الخميس 2 فبراير 2012 ، و هى الجلسة التى أعقبت مذبحة أستاد بورسعيد التى راح ضحيتها نحو 73 قتيلا، و بمجرد دخول مبارك غرفة الأستراحة، بادره جمال مبارك قائلا : شفت يا ريس اللى حصل إمبارح فى بورسعيد، بيقولوا حوالى 70 واحد أتقتلوا.
مبارك : آه عرفت، أنا مكنتش باتفرج على التليفزيون ساعتها بس الممرضة هى اللى بلغتنى، أنا كنت مندهش فعلا، البلد باظت و الجيش مش عارف يسيطر عليها، هى دى الفوضى اللى أنا حذرتهم منها.
يتدخل حبيب العادلى فى الحديث قائلا : يا أفندم البلطجية اللى قتلوا العيال دى أكيد ماكانوش فى وعيهم، أكيد كانوا مبرشمين، أصل مستحيل واحد يكون فى وعيه و يرمى واحد تانى من الدور التالت و لا الرابع و يشوفه و هو بيموت قدامه، ده يا ريس فيه واحدة كانت حامل و رموها من فوق الأستاد.

حسن عبدالرحمن "ساخرا" : طيب و جوزها الأهبل، إزاى سايبها تروح لوحدها؟
ويسخر جمال مبارك بدوره : و المشير قال ها يعمل لجنة تقصى حقائق، ماهو عمل 50 لجنة قبل كده، حد سمع عنهاحاجة؟ هما يومين و الموضوع يتنسى و خلاص.
العادلى : بس العيال بتوع الألتراس دول كانوا قلوا أدبهم جامد على الداخلية.
إسماعيل الشاعر : بس اللى حصل لهم ده هيعلمهم الأدب.

وفى جلسة 7 فبراير 2012 فى حوالى الثامنة و النصف صباحا كان مبارك جاهزا للمغادرة، لكن الطائرة الهليوكوبتر تأخرت عن الوصول إلى المركز الطبى العالمى، إذ كان مقررا أن تاتى من مطار ألماظة العسكرى، و سأل مبارك عن سبب التأخير، فقيل له إن الطائرة لم تأت نظرا لسوء الأحوال الجوية و الشبورة الكثيفة التى تمنع الرؤية، فكان مبارك سعيدا و قال " يا ريت ما تجيش والله أحسن، عشان الواحد يريح النهارده و ياخد أجازة، ده موضوع المحكمة ده بقى حاجة تقرف ". ثم جلس ينتظر وصول الطائرة، حتى العاشرة صباحا و أبلغه اللواء شاهين أن الجلسة قد بدأت بالفعل و أن القاضى سجل غيابه، فقال مبارك ضاحكا : يا ريت لو كان الموضوع ده يحصل كل يوم

وبدون سبب واضح توقفت جريدة الوطن عن نشر باقى " يوميات مبارك فى الحبس" و لكن بعد الحكم على مبارك و نقله إلى مستشفى السجن ظل رافضا الدخول إليه لعدة ساعات و قال مش ده اللى أتفقنا عليه!!!

ونشرت جريدة البديل فى 20 يونيو 2012 "مصادر بمستشفى المعادى: شفيق زار مبارك اليوم في حراسة 3 أشخاص .. ومدرعات للجيش تطوق المكان " قالت مصادر بمستشفى القوات المسلحة بالمعادى، أن الفريق أحمد شفيق (رئيس الوزراء الأسبق) زار الرئيس المخلوع حسني مبارك، صباح اليوم، وبرفقته 3 من الحراس، وصعد إلى الطابق الذى يرقد فيه مبارك. وقالت المصادر لـ "البديــل" إن الحراسة مشددة على الطابق المتواجد فيه مبارك، ولم يسمح لأيا من أطباء المستشفى بالصعود إليه "، مؤكدا أن " هناك أطباء حضروا من خارج المستشفى هم من يتولون الإشراف على الحالة". وأضافت " حضر إلى المستشفى فريد الديب (محامى مبارك) وسوزان مبارك وهايدى وخديجة زوجتا علاء وجمال مبارك، كما حضر الفريق أحمد شفيق وسادت حالة من الهدوء محيط المستشفى، فيما تمركزت مدرعات تابعة للجيش على كافة بوابات المستشفى، بالإضافة لأكثر من 6 سيارات خاصة بالشرطة العسكرية، وأفراد من الشرطة العسكرية وضباط من الداخلية والجيش.

وفى حديثه مع برنامج "خط أحمر" على فضائية دريم فى 10 يونيو 2012 قال د. يحيى الجمل الفقيه الدستوري مبارك "أذل الشعب المصري وأهانه ولا يستحق أي شفقة ولا رحمة "، مكملا بأن مبارك في أول فترة له في حكمه كان يستمع إلى الجميع ولكن في عام 1987 بدأ يتغير هذا وتجمع حوله أشخاص سوء كثيرين

وقالت مجلة "فورين بوليسى" الأمريكية فى 20 يونيو 2012 تحت عنوان "إرث الفرعون" إن الرئيس السابق حسنى مبارك ترك خلفه "مصر مكسورة" الرئيس السابق لن ينضم لصفوف رؤساء مصر السابقين، أمثال عبدالناصر والسادات، المشهورين بإنجازات كبيرة كتأميم قناة السويس، وعقد أتفاقية السلام مع إسرائيل، ولكن سيذكره التاريخ بالسياسة القذرة، والوحشية، والقمع الذى ميز العقود الأخيرة من فترة حكمه الطويلة، فضلاً عن المظاهرات الحاشدة التى أنهت حكمه.

ديمقراطية مصر الوليدة ومؤسساتها موضوعه على جهاز التنفس الصناعى ، حيث إن سياسة البلاد ممزقة، وبنيتها التحتية فى حالة سيئة، وأنهيار أقتصادها يقترب، ونظامها التعليمى فى حالة من الفوضى، ونظام الصحة العامة غير موجود .. هذا هو إرث مبارك الذى تركه للمصريين ، فمصر لم تبع الرئيس السابق كما يقول لسجانيه، ولكنه هو من باعها، ورخصّ كرامتها الوطنية، وجعلها تنحنى على ركبتيها.

فى تصريحات لجريدة المصري اليوم فى 21 يونيو 2012 قال اللواء طيار صلاح المناوى، رئيس هيئة العمليات الجوية فى حرب أكتوبر 1973، مبارك لن تقام له جنازة عسكرية، فالمحكوم عليه بالمؤبد قانونا لا تقام له جنازة عسكرية، قرار الرئيس السادات باحتفاظ قادة حرب أكتوبر بالألقاب العسكرية ينطبق على من خرجوا من الخدمة العسكرية، وأشتغلوا بالعمل العام أو تقاعدوا، ولكنه ليس له علاقة بالمحكوم عليهم بأحكام جنائية. ولفت المناوى إلى أنه شخصيا، فى حالة إقامة جنازة عسكرية لمبارك، لن يشارك فيها، لأن مبارك أنكر جهود كل أبطال قادة الحرب.

وفى لقاء عبر برنامج "صباحك عندنا" على قناة "المحور" فى 3 يوليو 2012 قال د.عبدالله الأشعل مساعد وزير الخارجية الأسبق أنه يجب دفن الرئيس المخلوع حسني مبارك في إسرائيل بعد وفاته، مبارك كان يكره مصر ويتآمر عليها، داعيا الي دفنه بعد وفاته بجوار اليهود الذين أحبهم وأحبوه بشدة، أن تراب مصر الطاهر لا يمكن أن يدفن به شخص خائن مثل مبارك المخلوع.

وأوضح أن الترتيبات الأمنية في سيناء تحتاج الي مراجعة خاصة وأن اتفاقية "كامب ديفيد" تجيز ذلك، محذرا من أن إسرائيل تسعي الي محاولة أختلاق المشاكل لمصر في سيناء بزعمها وجود عناصر إرهابية تهدد أمنها.


قرآن كريم

فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم أبواب كل شئ حتى إذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة فإذا هم مبلسون "أية رقم 44 من سورة الأنعام"


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin
avatar

المساهمات : 52
تاريخ التسجيل : 17/04/2013

مُساهمةموضوع: رد: ثقافة الهزيمة .. يوميات البقرة الضاحكة‏ 2    الثلاثاء مايو 07, 2013 7:38 pm

فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله رب العالمين.......صدق الله العظيم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
ثقافة الهزيمة .. يوميات البقرة الضاحكة‏ 2
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى اهل الحق :: منتدى النقاشات العامه والاراء والاخبار :: منتدى الاخبار والاراء والنقاشات العامه-
انتقل الى: